woensdag 21 september 2011

Makkie

Tegen onze gewoonte in vroeg opgestaan. Om 9 uur al op de fiets. Twee canadese fietsers rijden een tijdje met ons op. Bij het eerste heuveltje moeten ze al lossen. In Santa Susana doen we onze inkopen voor onderweg. Daarna krijgt Hilde een kleine inzinking als gevolg van de hitte. In een lokale kroeg in Alcacer do Sal, waar we ons ontbijt hebben genuttigd, hadden we in het programma Bom Dia al gezien dat we in het warmste deel van Portugal fietsen. Nog voor we Sao Cristovao bereiken staan we even stil om wat water te drinken. Hilde tovert (dit blijft onder ons) een zakje met daarin groene pillen te voorschijn. Heeft ze volgens haar van een bevriende relatie uit Sleen gekregen, 'om uit te proberen' . Drie groene pillen neemt ze tegelijk met lauw water in. En het werkt echt. In no-time zijn we in Santiago do Escoural. Voor de vogelliefhebbers onder ons. We hebben o.a. gezien: de hop, blauwe ekster, bruine kiekendief, roodborsttapuit.


In Valverde kennis gemaakt met de lokale kruidenier en tevens manager van de lokale FC. Beker van recent behaalde kampioenschap staat boven de uitgebreide keus aan waspoeders te pronken in de winkel. Bij een bezienswaardigheid (dolmen) wordt ik aangeschoten door een Nederlandse mevrouw. Ze herkent mijn wielershirt van de 'Grand depart' 2010'. In Rotterdam. Ze blijkt in de organisatie daarvan te hebben gezeten. Ik vertel haar dat ik met plezier terugdenk aan die toerrit als voorloper op de proloog van de tour. En dat het shirt na 2 jaar nog in puike staat verkeerd. Kwaliteit dus. Ze wil me graag, met dat tricot, op de foto zetten. 

Zelfs na een frisse duik in het zwembad van de camping in Evora zit het me nog steeds niet helemaal lekker. Ook vorig jaar, bij terugkomst in Nederland, ontdekte ik in onze bagage een flesje met daarop 'hoestdrankje voor kalveren'. Een nader onderzoek wordt ingesteld. Morgen een rustdag. Het historische Evora bezichtigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten